radudulau
apicultor
Din: Paris, France
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 273
|
|
janese a scris:
iau un stivuitor la mana a-2-a si un trailer pentru transport. incet incet, asa in cativa ani, o sa reusesc sa imi cumpar tot ce am nevoie. sa imi spui ce crezi despre ce am postat azi, sa stii ca ma intereseaza parerea ta
radule imi place....cat ar costa astea(stiv si trailer) ce ai economisi daca le iei????,sau mai bine zis care va fi diferenta intre situatia de acum in stupina ta si dupa ce le cumperi pe astea doua(te-ai misca mai repede, ai renunta la oamenii de incarcare, ai face mai multe culesuri sau pur si simplu doar asa de dragul dezvoltarii??? nu stiu cum o sa interpretezi ..dar este o discutie serioasa si fara clinciuri |
buna,
deci cum spuneam am fost sa vad un stivuitor in olanda, si am vb cu tipul care o promis ca imi va face o oferta buna. deci vine un stivuitor+ un trailer cam la 8000 €. chestia e ca stivuitoarele pe care le revinde el sunt controlate de un mecanic specializat, si le schimba tot ce trebuie. in plus la maxim 50 ore cat ar fi folosite de un stupar la noi pe an, si cu revizii regulate, poate sa tina ani buni. pe langa " de dragul modernizarii" , (pe care chiar vreau sa o fac, doar ca sa demonstrez un punct de vedere) , ma doare spatele daca fac efort sustinut, cu aplecat si ridicat albine. deci ma ajuta ascula asta la sanatate in primul rand. pe tata la fel, desi nu vrea sa recunoasca. si trailerul asta poti sa il tragi dupa un aro, sau camion. (tipu tragea cu un VW Golf combi un stivuitor de ex.) economia revine si din faptul ca nu mai trebuie sa platesti oameni la incarcat si descarcat ( si in cazul in care ai sute de familii, e destul de costisitor). adica pentru un nene care are un pavilion , nu prea il deranjeaza, ca el incarca o data la plecare si descarca la intoarcere (asta daca nu tine stupii in pavilion tot timpul), dar pentru un stupar mai mare care are si camion si pavilioane si stupi pe jos, il scuteste de mmulte lucruri. cum spuneam, pe camionul nostru acuma (o raba) intra 64 familii pe rafturi( sa nu iti spun cata bataie de cap am avut la sudat rafturile alea, si cat ne chinuim cateodata sa bagam stupii pe ele). daca le paletizez, pot sa pun intre 150-190 de familii, depinde de cat de mare e platforma la camion, si cum le asez. daca fac o mica extensie la platforma la camionul lui tata am calculat ca imi intra 192 familii. de exemplu pe un camion mare, de 20 tone, poti sa pui 380- 400 de familii, sau cel putin asa puneau in sua.
sa revenim la un scenariu simplu, ca sa intelegi rationamentul meu. deci daca noi acum plecam cu 110 stupi, pe un pavilion si un camion, si stupii aia stau pe camion/pavilion la inaltime toata vara, spre sfarsitul sezonului voi avea o problema, pe care toti cei care fac stuparit pavilionar o au, si anume, coloniile din mijloc vor fi mai slabe iar cele din margini mai puternice (bate vantul albina, mai ales in dobrogea). alta problema, ar fi schimbarea matcilor, care in pavilion, se face mult mai greu, pentru ca f multe din ele nu se mai intorc de la zborul de imperechiere, si atunci fie pui stupul jos, fie gasesti alta metoda. dar asa, ai vazut in clipuri ce usor se incarca si se plaseaza paletii. stupii sunt pe jos (si nu pe sol, pentru ca au paletii sub eie, care ii tin la distanta de sol si nu se uda si nu se strica lazile) unde e mai natural pentru albina. acolo isi face matca singur, produce mai multa miere, poti sa ii asezi oriunde vrei tu pe camp sau in paduce, poti sa ii incercuiesti cu un gard daca vrei (o sa caut un exemplu pe net sa vezi cum fac americanii, si chiar si la noi. cu un pazitor de urs de exemplu, cu baterii solare. nu e foarte inaccesibil ca si pret as spune eu). in plus, lucrezi mult mai usor cu ei in aer liber decat in pavilion, atat pentru comfortul tau, cat si a usurintei de al lucra cu albinele. nu stiu daca ai lucrat in pavilion in dobrogea, unde nici nu bate vantu si e si 38 grade afare. nu stiu altii, dar eu slabesc 2 kile pe zi acolo, si transpir extraordinar de mult. umplu cizma cu sudoare.
recunosc ca, ca si investitie e destul de mult. apoi trebuie sa iti faci paletii, sa iti modifici camionul, si sa gasesti tot felul de alte solutii ca sa faci sa functioneze sistemul asta, dar eu vad doar avantaje. sunt poate prea pozitivist, asta stiu, sunt un optimist fara leac, si nu ma gandesc la hoti, la acte de vandalism, sau la alte neajunsuri. si eu sper ca sa pot sa imi vand masina personala, si sa mai adun ceva ca sa pot sa incep sa imi realizez proiectul asta. fie cu un stivuitor fie cu o macara ca aceea din clip.
deci pe scurt ce avantaje vad eu, si aici te rog sa imi spui ce crezi:
- stivuitorul folosit in timpul sezonului de apicultor, poate fi inchiriat eventual in extra sezon , pentru a recupera un pic din investitie.( sincer nu stiu daca ai nevoie de autorizatii pentru stivuitor sau daca se platesc taxe. asta daca stie cineva chiar va rog sa imi spuneti)
- mobilitate sporita. nu depinzi de oameni la incarcat, poti sa incarci si sa descarci un numar mare de familii in timp scurt, si sa te asezi in timp f scurt la zona de pastoral.
- mai multe culesuri, asta nu stiu? poate in cazul in care poti sa imparti stupii in mai multe zone, sau te poti muta mai repede de la o zona la alta, daca ai pontul ca acolo se face miere si tu stai pe 150 grame/zi.
- mai multe avantaje insa vad pentru meseria si lucrul cu albina in sine. stupi mai sanatosi, fiindca sunt mai aproape de sol, unde stim cu totii ca un stup lucreaza mai bine, in raport cu unul de pe pavilion; poate sa isi schimbe cu mai mare succes matca singur; e mai simplu de lucrat cu ei in aer liber decat inchis in pavilion; mai osor de recoltat mierea, si de verificat familia;
- alt avantaj ar fi in zonele mai accidentate, sau dupa o ploaie, unde multi au dificultati cu scosul camionului din camp din cauza noroiului etc. cu un stivuitor, poti sa cari paletii in camp, de la drumul pietruit, sau principal, si nu e nevoie sa bagi si camionul intr-o zona de risc de genul asta. tin minte ca intr-un an, cred ca in 2003 , in urma unor ploi torentiale, era sa pierdem camionul si pavilionul, din cauza unui torent de apa care a venit brusc. noroc ca am scos camionul de acolo cu 5 min inainte, altfel, jumatate din malul paraiasului (subliniez bine diminutivul) a fost luat. in momentul ala l-am vazut pe tata alb la fata, singura data in viata mea cand cred ca o facut un pic pe el, de altfel noi toti care eram acolo am ramas masca, vazand peretele de apa venind. ei, si motivul pentru care am bagat acolo camionul, este faptul ca era o vale stramta si singurul mod de a fi langa floare, era sa punem camionul in locul ala stramt si periculos. daca aveam un stivuitor si stupi pe paleti, bagam paletii, si chiar daca venea puhoilu, macar nu pierdeam camionu si pavilionul. stiu ca multi au aptit chestia cu apa in care au pierdut stupi si pavilioane( cunosc si eu 2-3).
momentan alte avantaje nu mai imi vin in minte, dar m-am interesat de niste preturi la producatori, ca sa iti spot spune cat e un stivuitor nou.
deci, faimosul Swinger, sau Hummerbee, cum il numesc mai noi , costa, in versiunea cea mai de baza, nou noutz la poarta fabricii in sua 27.000 de dolari americani. cam 22000 euro cred. aici adaugi teransportul pana in europa, taxe, etc poate inca 2000 euro. deci cam undeva la 24.000 -25.000 euro. asta e nou. la second in sua, am vb cu cineva ieri seara acolo si imi propusese sa il iau pe al lui, asa intre amici, la 15.000 dolari, are 3 ani si cam 500 de ore. il da cu tot cu remorca, asa ca pentru prieteni.
un bonapi in europa in schimb, si aici o sa razi poate un pic, eu am ras dar asa cu amar, la noi toate is mai scumpe. deci Bonapi ala costa cam 18.000 euro la fabricant. am mai gasit ceva asemanator, doar ca e cu scaun pe el, si un pic mai mare, la uimitorul pret de 22.000 euro. dar cu astea doua, nu poti ridica mai mult de 800 kg, adica maxim 2 butoaie de 300 de miere. cu un stivuitor mai nespecializat, ca cele din olanda pot sa ridic 1,5 tone. si e mai ieftin un pic. am vorbit cu spaniolii care fac macaraua aia, Easy Loader, acum cred ca 2 ani sau 1 an si ceva, si im.i spunea la telefon, ca instalata pe masina, instalare facuta de ei , te costa cam la 18.000 euro ( nu imi amintesc prea bine, dar parca asa era, daca nu 16.000 €) dar cu ea esti un pic limitat la imprejurul camionului. in plus trebuie sa aduci camionul la ei, si mi se pare cel mai aproape punct de lucru il au in austria.
ai vazut in clipuri sistemul acela de extras , linea de productie ca sa spun asa. am incercat sa fac rost de preturi pentru ea, si nu reusesc sa dau de nimeni la telefon. o sa mai trimit ceva mailuri sa ved daca primesc un pret. eu cred ca se va situa totul cam la 30.000 euro. adica, descapacitor automat, vas de abur pentru cutite, pompe motorase, curele de transmisie , cuvele aferente, centrifuga de 60 rame, si un uscator/topitor de ceara. adica o linie completa. din cate am vb cu ei la tel ( am dat totusi de un inginer, dar nu stia pretul), as putea sa montez tot pe pavilionul lui tata, si sa fac din vagon o camera de extractie mobila, cu un generator de curent si imi mai daduse el ceva solutii. au spus ca daca de aia am nevoie, ei imi pot construii un laborator mobil de extractie, doar da el nu stie la cat se ridica costul, dar ca au mai facut asta in trecut pentru cineva.
ca sa intelegi cum vad eu treaba (asta daca as castiga maine la loto ) un camion cu 190 familii, si dupa el un laborator mobil, cu cabana de dormit; si inca un camion cu 190 familii, care sa tracteze o remorca pe care sa pun stivuitorul si scule unelte lazi goale , etc. sincer, nici nu vreau sa ma gandesc cat ar costa, e doar ceea ce as vrea eu sa fac personal. acuma fiecare cu "aia" lui, ce sa zic altceva? asa as putea sa lucrez cu tata, linistiti 400 familii nu e foarte mult, si din asta am putea traii bine merci.
sper ca am fost coerent, am scris asta de azi dimineata pana acuma, printre altele.
cu stima, Radu
|
|