jean
apicultor
Din: com. Rast, jud. Dolj,Craiova
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 603
|
|
Sursa INDCO LEGE IV
Guvernul României Hotărâre nr. 245/2011 din 16/03/2011 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 213 din 28/03/2011
privind aprobarea Programului Național Apicol pentru perioada 2011-2013, a normelor de aplicare, a cuprinsului Ghidului de bune practici pentru apicultură, precum și a valorii sprijinului financiar
În conformitate cu prevederile art. 105-110 din secțiunea VI "Dispoziții speciale privind sectorul apicol" la Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului din 22 octombrie 2007 de instituire a unei organizări comune a piețelor agricole și privind dispoziții specifice referitoare la anumite produse agricole (Regulamentul unic OCP), cu modificările și completările ulterioare, precum și cu ale Deciziei Comisiei Europene din 14 septembrie 2010 de aprobare a programului de îmbunătățire a producției și comercializării produselor apicole prezentat de România în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului și de stabilire a contribuției Uniunii la acest program, având în vedere prevederile art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricolă, Fondul european agricol de dezvoltare rurală și Fondul european pentru pescuit și a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeană și a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare și gestionare a datelor necesare desfășurării politicii comune în domeniul pescuitului și a programului de control, inspecție și supraveghere în domeniul pescuitului și pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbției fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2009, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Programul Național Apicol pentru perioada 2011-2013, prevăzut în anexa nr. 1. Art. 2. - Se aprobă Normele de aplicare a Programului Național Apicol pentru perioada 2011-2013, prevăzute în anexa nr. 2. Art. 3. - Se aprobă cuprinsul Ghidului de bune practici pentru apicultură, prevăzut în anexa nr. 3. Art. 4. - Valoarea sprijinului financiar de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, alocat pentru Programul Național Apicol pentru perioada 2011-2013, este de 43.941.628,75 lei, conform prevederilor Deciziei Comisiei Europene din 14 septembrie 2010 de aprobare a programului de îmbunătățire a producției și comercializării produselor apicole prezentat de România în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului și de stabilire a contribuției Uniunii la acest program, fiind distribuită astfel: a) pentru anul 2011, 14.701.144,33 lei; b) pentru anul 2012, 14.653.837,68 lei; c) pentru anul 2013, 14.586.646,74 lei. Art. 5. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Valeriu Tabără
Ministrul finanțelor publice,
Gheorghe Ialomițianu
București, 16 martie 2011. Nr. 245.
ANEXA Nr. 1 PROGRAMUL NAȚIONAL APICOL
pentru perioada 2011-2013
ANEXA Nr. 2 NORME DE APLICARE
a Programului Național Apicol pentru perioada 2011-2013
ANEXA Nr. 3 CUPRINSUL
Ghidului de bune practici pentru apicultură
SECȚIUNEA 1 Condiții
- Domeniu de aplicare
SECȚIUNEA a 2-a
Tehnologii apicole
- Stupine de producție - Stupine de producere a materialului biologic - Stupine de selecție și ameliorare - Criterii de autorizare a stupinelor de elită și/sau multiplicare - Stupăritul pastoral - Stupii și principalele echipamente apicole
SECȚIUNEA a 3-a
Recoltarea și valorificarea produselor apicole
- Calitatea mierii de albine și a altor produse apicole destinate consumului uman - Surse de contaminare a mierii de albine - Cerințe privind igiena spațiilor în care se realizează extracția mierii de albine - Cerințe privind igiena echipamentelor de extracție a mierii - Cerințe privind spațiile pentru depozitarea mierii de albine - Cerințe privind igiena extracției și depozitării mierii de albine - Cerințe privind marcarea și etichetarea mierii de albine - Restricții privind livrarea către consumatorul final sau livrarea la unitățile de procesare a mierii sau a altor produse apicole - Cerințe privind starea de sănătate și igiena personalului
SECȚIUNEA a 4-a
Supravegherea sanitară veterinară a stupinelor
- Condiții de înregistrare/autorizare - Controlul sanitar veterinar oficial al familiilor de albine și al igienei producției de miere - Cerințe privind igiena familiilor de albine și a stupinei - Acțiunile în caz de identificare a familiilor de albine bolnave
SECȚIUNEA a 5-a
Măsuri de prevenire și combatere a bolilor la albine
- Metode și procedee de combatere antivarooa - Metode și procedee de combatere în loca americană - Metode și procedee de combatere a bolilor supravegheate pasiv - Medicamente și biostimulatori - Metode și procedee pentru combaterea dăunătorilor
SECȚIUNEA a 6-a
Anexe
- Carnetul stupinei - Gestiunea documentelor și completarea carnetelor de stupină - Evidențierea tratamentelor și gestiunea medicamentelor - Standarde miere - Legislație comunitară și națională: - Regulamentul (CE) nr. 852/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind igiena produselor alimentare, cu modificările și completările ulterioare (extras); - Legea apiculturii nr. 89/1998, republicată București, în termen de 5 de zile lucrătoare de la respectiva modificare.
Guvernul României Program din 16/03/2011 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 213 din 28/03/2011
național apicol pentru perioada 2011-2013
CAPITOLUL I Scopul Programului Național Apicol
România, conform Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului din 22 octombrie 2007 de instituire a unei organizări comune a piețelor agricole și privind dispoziții specifice referitoare la anumite produse agricole (Regulamentul unic OCP), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 299 din 16 noiembrie 2007, cu modificările și completările ulterioare, trebuie să stabilească pentru o perioadă de 3 ani un program național care să vizeze îmbunătățirea condițiilor de producere și comercializare a produselor apicole, denumit în continuare Program. Scopul de bază al Programului este sprijinirea financiară a activităților de profilaxie și combatere a varoozei, a efectuării analizelor fizico-chimice ale mierii, a achiziționării materialului biologic pentru refacerea efectivului de familii de albine în vederea obținerii produselor apicole de cea mai înaltă calitate în stupine, a achiziționării stupilor, cât și a tipăririi și multiplicării Ghidului de bune practici pentru apicultură. CAPITOLUL II Acțiunile Programului
Acțiunile cuprinse în Program sunt: a) asistență tehnică pentru apicultori și grupuri de apicultori; b) combaterea varoozei; c) raționalizarea stupăritului pastoral; d) măsuri de asistență pentru laboratoarele de analiză a caracteristicilor fizico-chimice ale mierii; e) susținerea refacerii efectivului de familii de albine pe teritoriul național.
CAPITOLUL III Beneficiarii Programului
Beneficiarii Programului sunt apicultori, persoane fizice și juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, cu modificările ulterioare, organizate în asociații de crescători de albine, federații, uniuni apicole, cooperative agricole sau grupuri de producători recunoscute, conform legislației în vigoare.
CAPITOLUL IV Modul de finanțare
Comisia Europeană participă la finanțarea acțiunilor din Program cu până la 50% din cheltuielile efectuate de România pentru fiecare acțiune accesată, excluzând TVA. Exercițiile financiare ale Programului se stabilesc de la data de 16 octombrie a fiecărui an până la data de 15 octombrie a anului următor, iar acțiunile cuprinse în acesta se aplică anual de către beneficiari, de la data de 16 octombrie a anului în curs până la data de 31 august a anului următor. Plățile aferente se fac în timpul exercițiului financiar. Contribuția Uniunii Europene la Programul de îmbunătățire a producției și comercializării produselor apicole este aprobată prin Decizia Comisiei din 14 septembrie 2010, iar cursul euro este stabilit de Banca Centrală Europeană, la data de 30 decembrie 2009, la valoarea de 4,2325 lei, conform art. 11 din Regulamentul (CE) nr. 1.913/2006 al Comisiei din 20 decembrie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a sistemului agromonetar al euro în sectorul agricol și de modificare a anumitor regulamente.
CAPITOLUL V Instituțiile publice responsabile
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale este autoritatea competentă pentru elaborarea prevederilor de implementare a Regulamentului (CE) nr. 1234/2007 al Consiliului, cu modificările și completările ulterioare, precum și de avizarea ghidului solicitantului pentru acordarea sprijinului financiar în sectorul apicol. Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură este autoritatea competentă pentru elaborarea ghidului solicitantului pentru acordarea sprijinului financiar în sectorul apicol, a formularisticii de solicitare a sprijinului financiar în sectorul apicol, cu înregistrarea și centralizarea solicitărilor, cu elaborarea procedurilor de control, precum și cu efectuarea plăților, conform măsurilor cuprinse în Program.
CAPITOLUL VI Detalierea acțiunilor aprobate în Program
1. Asistență tehnică pentru apicultori și grupuri de apicultori - Tipărirea și multiplicarea Ghidului de bune practici pentru apicultură și a materialelor informative, respectiv flayere, afișe, broșuri Formele asociative legal constituite depun Ghidul de bune practici pentru apicultură atât la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, cât și la Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, instituții care selectează cel mai complet și tehnic Ghid de bune practici pentru apicultură și îl avizează, în urma consultărilor din cadrul întâlnirilor de lucru dintre reprezentanții acestora. Ghidul de bune practici pentru apicultură se depune până la data de 4 aprilie 2011 și se avizează până la data 29 aprilie 2011 de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor. Ghidul de bune practici pentru apicultură cuprinde capitole distincte referitoare la condițiile care trebuie îndeplinite de către apicultori, așa cum sunt prezentate în anexa nr. 3, prezentarea măsurilor finanțate prin Program, precum și adrese utile ale instituțiilor publice sau ale formelor asociative legal constituite. Diseminarea informațiilor cuprinse în Ghidul de bune practici pentru apicultură avizat se realizează atât prin tipărirea și multiplicarea acestuia, cât și prin tipărirea altor materiale informative, respectiv flayere, afișe, broșuri. Flayerele, afișele și broșurile conțin informațiile referitoare la Ghidul de bune practici pentru apicultură, precum și măsurile finanțate prin Program. Ghidul de bune practici pentru apicultură, precum și materialele informative, respectiv flayerele, afișele, broșurile se difuzează la instituțiile publice cu atribuții în apicultură, respectiv oficiile județene pentru ameliorare și reproducție în zootehnie, centrele locale și județene ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, direcțiile sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor județene și oficiile județene și centrele regionale de plăți pentru dezvoltare rurală și pescuit, dar și în cadrul târgurilor și expozițiilor apicole. Sprijinul financiar alocat pentru tipărirea și multiplicarea Ghidului de bune practici pentru apicultură și a materialelor informative, respectiv flayere, afișe, broșuri, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, este în valoare de maximum 17.197,45 lei și reprezintă 50% din valoarea totală a acestuia, restul de 50% reprezentând contribuția financiară a Comisiei Europene la acesta, fiind repartizat astfel: a) pentru anul 2011, 7.398,41 lei; b) pentru anul 2012, 5.612,29 lei; c) pentru anul 2013, 4.186,75 lei. Condiții de eligibilitate: - formă asociativă în domeniul apicol, legal constituită, care depune în termen legal, tipărește și multiplică Ghidul de bune practici pentru apicultură, precum și materialele informative, respectiv flayere, afișe, broșuri; - forma asociativă prezintă un cost estimativ per pagină pentru Ghidul de bune practici pentru apicultură și per bucată pentru materiale informative; - Ghidul de bune practici pentru apicultură depus la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și la Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor respectă prevederile anexei nr. 3 la hotărâre; - Ghidul de bune practici pentru apicultură se redactează astfel încât să fie lizibil. Cheltuieli eligibile: - costul/prețul fără TVA pentru tipărirea și multiplicarea Ghidului de bune practici pentru apicultură, precum și a materialelor informative, respectiv flayere, afișe, broșuri. 2. Combaterea varoozei Măsura 2.1. Achiziționarea de medicamente, produse biologice, suplimente nutritive, biostimulatori și funduri de stupi pentru control sau funduri de stupi antivarooa pentru rase de albine omologate în România din apicultura convențională Condiții de eligibilitate: - apicultorul trebuie să fie membru al unei forme asociative legal constituite, de profil; - apicultorul trebuie să dețină și să completeze carnetul de stupină, conform legislației în vigoare, din care să rezulte că familiile de albine sunt supuse controalelor veterinare oficiale; - apicultorul trebuie să aibă pregătire în domeniul apiculturii, confirmată prin atestat/certificat/diplomă, conform legislației în vigoare; - familiile de albine din rase omologate în România trebuie să aibă înregistrare/autorizare la direcția sanitar-veterinară și pentru siguranța alimentelor județeană, respectiv a municipiului București, și în registrul agricol; - apicultorul trebuie să aibă stupii identificați de către formele asociative de profil legal constituite, prin Agenția Națională pentru Ameliorare și Reproducție în Zootehnie "Prof. Dr. G. K. Constantinescu", conform Sistemului unitar de identificare a stupinelor și stupilor, aprobat prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale; - medicamentele achiziționate trebuie să fie înscrise în lista produselor omologate de Institutul pentru Controlul Produselor Biologice și Medicamentelor de Uz Veterinar; - produsele biologice, suplimentele nutritive și biostimulatorii trebuie să fie notificate la Institutul pentru Controlul Produselor Biologice și Medicamentelor de Uz Veterinar; - tratamentele trebuie să se desfășoare pe baza unui calendar întocmit anual de apicultor, aprobat și urmărit de reprezentanții formei asociative; - fundurile de stupi pentru control sau fundurile de stupi antivarooa trebuie să îndeplinească următoarele caracteristici: a) întreaga suprafață aflată sub rame trebuie să fie acoperită cu o plasă metalică; b) sub plasa metalică trebuie să fie amplasat un sertar, care să permită examinarea paraziților căzuți din familia de albine pe acesta. Cheltuieli eligibile: - prețul/costul fără TVA al medicamentelor pentru combaterea varoozei; - prețul/costul fără TVA al produselor biologice, suplimentelor nutritive și biostimulatorilor; - prețul/costul fără TVA al fundurilor de stupi pentru control sau al fundurilor de stupi antivarooa. Măsura 2.2. Achiziționarea de medicamente, produse biologice, suplimente nutritive, biostimulatori și funduri de stupi pentru control sau funduri de stupi antivarooa pentru rase de albine omologate în România din apicultura ecologică Condiții de eligibilitate: - apicultorul trebuie să fie membru al unei forme asociative legal constituite de profil; - apicultorul trebuie să dețină și să completeze carnetul de stupină, conform legislației în vigoare, din care să rezulte că familiile de albine sunt supuse controalelor veterinare oficiale; - apicultorul trebuie să aibă pregătire în domeniul apiculturii, confirmată prin atestat/certificat/diplomă, conform legislației în vigoare; - apicultorul trebuie să aibă stupii identificați de către formele asociative de profil legal constituite, prin Agenția Națională pentru Ameliorare și Reproducție în Zootehnie "Prof. Dr. G. K. Constantinescu", conform Sistemului unitar de identificare a stupinelor și stupilor, aprobat prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale; - familiile de albine din rase omologate în România trebuie să fie înregistrate la direcția pentru agricultură județeană privind producția ecologică sau să fie în perioada de conversie; - familiile de albine din rase omologate în România trebuie să aibă înregistrare/autorizare la direcția sanitar-veterinară și pentru siguranța alimentelor județeană, respectiv a municipiului București, și în registrul agricol; - medicamentele achiziționate trebuie să fie înscrise în lista produselor omologate de Institutul pentru Controlul Produselor Biologice și Medicamentelor de Uz Veterinar; - produsele biologice, suplimentele nutritive și biostimulatorii trebuie să fie notificate la Institutul pentru Controlul Produselor Biologice și Medicamentelor de Uz Veterinar; - tratamentele trebuie să se desfășoare în baza unui calendar întocmit anual de apicultor, aprobat și urmărit de reprezentanții formei asociative; - fundurile de stupi pentru control sau fundurile de stupi antivarooa trebuie să îndeplinească următoarele caracteristici: a) întreaga suprafață aflată sub rame trebuie să fie acoperită cu o plasă din oțel inoxidabil; b) sub plasa metalică trebuie să fie amplasat un sertar, care să permită examinarea paraziților căzuți din familia de albine pe acesta. Cheltuieli eligibile: - prețul/costul fără TVA al medicamentelor ecologice pentru combaterea varoozei care au la bază acizi organici, uleiuri esențiale, produse naturale; - prețul/costul fără TVA al produselor biologice, suplimentelor nutritive și al biostimulatorilor; - prețul/costul fără TVA al fundurilor de stupi pentru control sau al fundurilor de stupi antivarooa. 3. Susținerea refacerii efectivului de familii de albine pe teritoriul național - Achiziționarea de mătci, roi la pachet, roi pe faguri și familii de albine din rase omologate în România Condiții de eligibilitate: - apicultorul trebuie să fie membru al unei forme asociative legal constituite de profil; - apicultorul trebuie să aibă pregătire în domeniul apiculturii, confirmată prin atestat/certificat/diplomă, conform legislației în vigoare; - apicultorul trebuie să achiziționeze familiile de albine și/sau mătcile și/sau roiurile la pachet și/sau roiurile pe faguri din rase omologate în România numai prin măsurile prevăzute în prezentul program și să nu solicite finanțare și din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR); - apicultorul trebuie să dețină și să completeze carnetul de stupină, conform legislației în vigoare, din care să rezulte că familiile de albine sunt supuse controalelor veterinare oficiale; - apicultorul trebuie să dețină minimum 25 de familii de albine în cazul achiziționării mătcilor din rase omologate în România; - familiile de albine din rase omologate în România trebuie să aibă înregistrare/autorizare la direcția sanitar-veterinară și pentru siguranța alimentelor județeană, respectiv a municipiului București, și în registrul agricol; - apicultorul trebuie să aibă stupii identificați de către formele asociative de profil legal constituite, prin Agenția Națională pentru Ameliorare și Reproducție în Zootehnie "Prof. Dr. G. K. Constantinescu", conform Sistemului unitar de identificare a stupinelor și stupilor, aprobat prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale; - achiziționarea mătcilor trebuie să se facă numai din rase omologate în România de la ferme de elită sau ferme de multiplicare autorizate de către Agenția Națională pentru Ameliorare și Reproducție în Zootehnie "Prof. Dr. G. K. Constantinescu", conform criteriilor de autorizare prevăzute în legislația în vigoare. Cheltuieli eligibile: - prețul/costul fără TVA pentru achiziția de maximum 100 de mătci/apicultor; - prețul/costul fără TVA pentru achiziția de maximum 100 de roiuri la pachet/apicultor; - prețul/costul fără TVA pentru achiziția de maximum 100 de roiuri pe faguri/apicultor; - prețul/costul fără TVA pentru achiziția de maximum 125 de familii de albine/apicultor. 4. Raționalizarea stupăritului pastoral - Achiziționarea de stupi în vederea reformării stupilor uzați în urma deplasării acestora în pastoral Condiții de eligibilitate: - apicultorul trebuie să fie membru al unei forme asociative legal constituite de profil; - apicultorul trebuie să aibă pregătire în domeniul apiculturii, confirmată prin atestat sau certificat ori diplomă, conform legislației în vigoare; - apicultorul trebuie să achiziționeze stupii numai prin măsurile prevăzute în Program și să nu solicite finanțare și din FEADR; - apicultorul trebuie să dețină minimum 25 de familii de albine din rase omologate în România care să aibă înregistrare/autorizare la direcția sanitar-veterinară și pentru siguranța alimentelor județeană, respectiv a municipiului București, și în registrul agricol; - apicultorul trebuie să aibă stupii identificați de către formele asociative de profil legal constituite, prin Agenția Națională pentru Ameliorare și Reproducție în Zootehnie "Prof. Dr. G. K. Constantinescu", conform Sistemului unitar de identificare a stupinelor și stupilor, aprobat prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale; - apicultorul trebuie să dețină și să completeze carnetul de stupină, conform legislației în vigoare, din care să rezulte că familiile de albine sunt supuse controalelor veterinare oficiale, respectiv să aibă viza formei asociative din care face parte la rubrica "deplasări în pastoral"; - stupii trebuie să fie achiziționați de la persoane juridice sau persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008, cu modificările ulterioare, care produc și/sau comercializează stupi. Cheltuieli eligibile: - prețul/costul fără TVA pentru achiziția de maximum 125 de stupi utilați conform tehnologiei apicole, excluzând materialul biologic, pentru fiecare apicultor. 5. Asistență pentru laboratoarele de analiză a caracteristicilor fizico-chimice ale mierii - Efectuarea analizelor fizico-chimice care să ateste calitatea mierii Condiții de eligibilitate: - apicultorul trebuie să fie membru al unei forme asociative legal constituite de profil; - apicultorul trebuie să aibă pregătire în domeniul apiculturii, confirmată prin atestat sau certificat ori diplomă, conform legislației în vigoare; - familiile de albine din rase omologate în România trebuie să aibă înregistrare/autorizare la direcția sanitar-veterinară și pentru siguranța alimentelor județeană, respectiv a municipiului București, și în registrul agricol; - apicultorul trebuie să aibă stupii identificați de către formele asociative de profil legal constituite, prin Agenția Națională pentru Ameliorare și Reproducție în Zootehnie "Prof. Dr. G. K. Constantinescu", conform Sistemului unitar de identificare a stupinelor și stupilor, aprobat prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale; - apicultorul trebuie să dețină și să completeze carnetul de stupină, conform legislației în vigoare, din care să rezulte că familiile de albine sunt supuse controalelor veterinare oficiale; - analizele fizico-chimice ale mierii trebuie să fie făcute la un laborator autorizat sanitar-veterinar. Cheltuieli eligibile: - prețul/costul fără TVA pentru setul de bază de analize fizico-chimice care să ateste calitatea mierii și care trebuie să cuprindă: - determinarea hidrometilfurfurolului (HMF) din miere; - determinarea glucozei și fructozei din miere; - determinarea conținutului de apă; - examen organoleptic; - determinarea indicelui colorimetric.
CAPITOLUL VII Dispoziții finale
Prin excepție de la prevederile referitoare la condiția de eligibilitate privind identificarea stupilor conform Sistemului unitar de identificare a stupinelor și stupilor, pentru acordarea sprijinului financiar aferent anului 2011, apicultorii nu trebuie să îndeplinească această condiție de eligibilitate, devenind obligatorie începând cu data de 1 noiembrie 2011.
Guvernul României Normă din 16/03/2011 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 213 din 28/03/2011
DE APLICARE a Programului Național Apicol pentru perioada 2011-2013
Art. 1. - (1) Beneficiarii Programului Național Apicol pentru perioada 2011-2013 (Program), astfel cum sunt definiți în anexa nr. 1 la hotărâre, solicită anual sprijinul financiar prin intermediul formei asociative din care fac parte, legal constituită conform legislației în vigoare, și depun la sediul acesteia următoarele documente justificative: a) cerere pe baza căreia solicită sprijinul financiar cuvenit și în care se menționează acordul acestora de derulare a sprijinului prin intermediul formei asociative; b) declarație pe propria răspundere din care să reiasă că aceștia nu au mai solicitat sprijin financiar prin intermediul altei forme asociative; c) declarație pe propria răspundere că achiziționează familiile de albine și/sau mătcile și/sau roiurile la pachet și/sau roiurile pe faguri din rase omologate în România și/sau stupii, numai prin măsurile prevăzute în Program și nu solicită finanțare și din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR); d) copia actului de identificare - B.I./C.I., în cazul persoanelor fizice; e) copia certificatului de înregistrare de la oficiul registrului comerțului/a certificatului de înregistrare fiscală, după caz; f) copia adeverinței care să ateste proprietatea și numărul familiilor de albine înscrise în Registrul agricol, eliberată de consiliul local; g) copia atestatului sau certificatului ori diplomei care să confirme pregătirea apicultorului în domeniul apicol; h) copia documentului de înregistrare/autorizare sanitarveterinară, eliberat de direcția sanitar-veterinară și pentru siguranța alimentelor județeană, respectiv a municipiului București, pe raza căreia își desfășoară permanent activitatea exploatația/unitatea; i) copia ordinului de deplasare eliberat de forma asociativă din care face parte, din care să rezulte că apicultorul a efectuat deplasarea în pastoral, avizat de către consiliul local; j) copia buletinului de analize fizico-chimice ale mierii; k) copia facturii fiscale de efectuare a plății analizelor fizicochimice ale mierii. (2) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. i), pentru anul 2011, apicultorii care solicită sprijin financiar pentru achiziționarea de stupi în vederea reformării stupilor uzați în urma deplasării acestora în pastoral și nu au ordin de deplasare în pastoral pe anul 2010 trebuie să depună copia paginii vizate de forma asociativă din care face parte, la rubrica "deplasări în pastoral", din carnetul de stupină. (3) Beneficiarii Programului care sunt crescători de albine ecologice solicită anual sprijinul financiar prin intermediul formei asociative din care fac parte, legal constituită conform legislației în vigoare, și depun la sediul acesteia, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1), următoarele: a) copia fișei de înregistrare a producătorului în agricultura ecologică, aprobată de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale; b) copia contractului producătorului ecologic încheiat cu un organism de inspecție și certificare aprobat de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale; c) copia certificatului de confirmare/conformitate elaborat de organismul de inspecție și certificare, pentru familiile de albine aflate în perioada de conversie sau certificate. Art. 2. - (1) Forma asociativă legal constituită are obligația de a păstra la sediul acesteia următoarele: a) documentele prevăzute la art. 1; b) procesul-verbal din care să reiasă că membrii formei asociative au primit de la aceasta medicamentele, produsele biologice, suplimentele nutritive, biostimulatorii și fundurile de stupi pentru control sau fundurile de stupi antivarooa în vederea combaterii varoozei, mătcile, roiurile la pachet, roiurile pe faguri sau familiile de albine solicitate, precum și stupii; c) calendarul tratamentelor, întocmit și urmărit de aceasta; d) registrul membrilor care au solicitat sprijin financiar. (2) Documentele prevăzute la alin. (1) se arhivează conform legislației în vigoare și sunt puse la dispoziția reprezentanților compartimentului de inspecție din cadrul centrelor județene ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, respectiv al municipiului București, precum și reprezentanților altor instituții de control abilitate. Art. 3. - (1) Pentru acțiunile prevăzute în anexa nr. 1 la hotărâre, cap. II lit. b)-e), forma asociativă legal constituită, pe baza cererilor și a documentelor depuse de beneficiari, depune la centrul județean al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, respectiv al municipiului București, pe raza căruia își are sediul înregistrat în actele de constituire, următoarele documente: a) cererea de solicitare a sprijinului financiar pentru fiecare acțiune în parte; b) copia documentului din care să rezulte că forma asociativă are membrii cu stupi identificați de către aceasta, prin Agenția Națională pentru Ameliorare și Reproducție în Zootehnie "Prof. Dr. G. K. Constantinescu", conform Sistemului unitar de identificare a stupinelor și stupilor; c) centralizatorul membrilor formei asociative legal constituite, care solicită sprijin financiar pentru fiecare acțiune în parte; d) copii ale actelor de constituire ale formei asociative legal constituite; e) documentul de identitate bancară al formei asociative legal constituite; f) copia facturii fiscale de achiziție a medicamentelor, produselor biologice, suplimentelor nutritive, biostimulatorilor și a fundurilor de stupi pentru control sau a fundurilor de stupi antivarooa pentru combaterea varoozei; g) copia facturii fiscale de achiziție a mătcilor, roiurilor la pachet, roiurilor pe faguri sau familiilor de albine din rase omologate în România; h) copia facturii fiscale de achiziție a stupilor; i) copia documentelor fiscale de efectuare a plății medicamentelor, produselor biologice, suplimentelor nutritive, biostimulatorilor și a fundurilor de stupi pentru control sau a fundurilor de stupi antivarooa pentru combaterea varoozei; j) copia documentelor fiscale de efectuare a plății mătcilor, roiurilor la pachet, roiurilor pe faguri sau familiilor de albine din rase omologate în România; k) copia documentului fiscal de efectuare a plății stupilor; l) copia documentului fiscal al apicultorului de efectuare a plății analizelor fizico-chimice ale mierii; m) copia certificatului de origine, care atestă proveniența mătcilor din ferme de elită autorizate de către Agenția Națională pentru Ameliorare și Reproducție în Zootehnie "Prof. Dr. G. K. Constantinescu" și autorizate sanitar veterinar; n) copia declarației de conformitate, care atestă proveniența mătcilor din ferme de multiplicare autorizate de către Agenția Națională pentru Ameliorare și Reproducție în Zootehnie "Prof. Dr. G. K. Constantinescu" și autorizate sanitar veterinar. (2) Documentele prevăzute la alin. (1) trebuie să fie în limba română sau însoțite de traduceri legalizate ale acestora, după caz. (3) Pentru acțiunea prevăzută la anexa nr. 1 la hotărâre, cap. II lit. a), forma asociativă legal constituită care elaborează, tipărește și multiplică Ghidul de bune practici pentru apicultură, precum și materialele informative, respectiv flayere, afișe, broșuri, depune cererea la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, însoțită de următoarele documente: a) copii ale actelor de constituire ale formei asociative legal constituite; b) documentul de identitate bancară al formei asociative legal constituite; c) copia Ghidului de bune practici pentru apicultură avizat, precum și copii ale materialelor informative, respectiv flayere, afișe, broșuri; d) copia facturii fiscale de efectuare a plății pentru tipărirea și multiplicarea Ghidului de bune practici pentru apicultură și a materialelor informative, respectiv flayere, afișe, broșuri; e) copia centralizatorului celor cărora li s-a distribuit gratuit Ghidul de bune practici pentru apicultură și materialele informative, respectiv flayere, afișe, broșuri, care să cuprindă numele instituției/organizatorului de târguri și expoziții apicole, numărul de exemplare, data distribuirii, datele de identificare și semnătura beneficiarilor. Art. 4. - Fundurile de stupi pentru control sau fundurile de stupi antivarooa și stupii achiziționați prin prezentul program trebuie să respecte cerințele tehnice prevăzute în Ghidul de bune practici pentru apicultură. Art. 5. - Pentru acțiunile prevăzute în Program, termenullimită de depunere a cererii și a documentelor care o însoțesc este 1 august a fiecărui an. Art. 6. - (1) După finalizarea procesului de înregistrare și verificare a cererilor depuse de formele asociative legal constituite, centrele județene ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, respectiv al municipiului București, întocmesc și transmit Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură centralizatorul cu solicitările sprijinului financiar pentru fiecare acțiune în parte, în vederea stabilirii nivelului sprijinului financiar, în limita sumei aprobate prin Decizia Comisiei Europene din data de 14 septembrie 2010. (2) Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură transmite centrelor sale județene, respectiv al municipiului București, nivelul sprijinului financiar în cadrul fiecărei acțiuni prevăzute în Program. Art. 7. - (1) Centrele județene ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, respectiv al municipiului București, după centralizarea și antecalculația sumelor aferente cererilor, întocmesc și transmit Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură o situație centralizatoare a sumelor solicitate pentru plata sprijinului financiar. (2) Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, după aprobarea sumelor solicitate, întocmește și transmite Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale o situație centralizatoare a sumelor solicitate pentru plata sprijinului financiar. Art. 8. - În baza situațiilor centralizatoare ale sumelor solicitate pentru plata sprijinului financiar, transmise de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale transmite Ministerului Finanțelor Publice cererea de deschidere a creditelor bugetare, însoțită de situația centralizatoare a sumelor solicitate pentru plata sprijinului financiar. Art. 9. - După aprobarea cererii pentru deschiderea creditelor bugetare de către Ministerul Finanțelor Publice, din bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale se alimentează contul Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, care, pe baza cererilor aprobate, virează sumele cuvenite în conturile solicitanților sprijinului financiar, conform legislației în vigoare. Art. 10. - (1) În baza prevederilor prezentei hotărâri, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură elaborează formularistica necesară implementării prezentelor norme, procedurile detaliate de operare, de verificare a cererilor și a condițiilor de eligibilitate pentru fiecare dintre acțiunile din Program, precum și procedura de control, care se aprobă prin decizie a directorului general al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură. (2) Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură elaborează ghidul solicitantului pentru acordarea sprijinului financiar în sectorul apicol, care se avizează de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și este adus la cunoștința beneficiarilor prin afișare pe site-ul oficial al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură. (3) Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, prin centrele județene, respectiv al municipiului București, pune la dispoziția solicitanților formularistica și documentația necesare realizării acțiunilor cuprinse în Program. (4) Forma asociativă legal constituită, pe parcursul unui an, prezintă o singură dată, la prima solicitare, actele de identificare, în copie, precum și originalele pentru autentificare. (5) Forma asociativă legal constituită va anunța orice modificare privind identificarea ei la centrul județean al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, respectiv al municipiului București, în termen de 5 de zile lucrătoare de la respectiva modificare. Art. 11. - (1) În cazul în care suma solicitată de beneficiari prin intermediul formei asociative legal constituite și aprobată de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură se încadrează în limita sumei aprobate prin Decizia Comisiei Europene din data de 14 septembrie 2010, nivelul sprijinului financiar se stabilește la valoarea de achiziție, fără TVA, a medicamentelor, produselor biologice, suplimentelor nutritive, biostimulatorilor și fundurilor de stupi pentru control sau a fundurilor de stupi antivarooa pentru rase de albine omologate în România din apicultura convențională/ecologică, a mătcilor, a roiurilor la pachet, a roiurilor pe faguri, a familiilor de albine și a stupilor, precum și la valoarea, fără TVA, a setului de bază de analize fizico-chimice care să ateste calitatea mierii, conform facturii. (2) În cazul în care suma solicitată de beneficiari prin intermediul formei asociative legal constituite și aprobată de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură depășește suma aprobată prin Decizia Comisiei Europene din data de 14 septembrie 2010, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură stabilește nivelul sprijinului financiar la valoarea cea mai mică de achiziție, fără TVA, a medicamentelor, produselor biologice, suplimentelor nutritive, biostimulatorilor și fundurilor de stupi pentru control sau fundurilor de stupi antivarooa pentru rase de albine omologate în România din apicultura convențională/ecologică, a mătcilor, a roiurilor la pachet, a roiurilor pe faguri, a familiilor de albine și a stupilor, precum și la valoarea cea mai mică, fără TVA, a setului de bază de analize fizico-chimice care să ateste calitatea mierii, conform facturii, pentru toți beneficiarii. (3) În cazul în care și după aplicarea prevederilor alin. (2) se depășește suma aprobată prin Decizia Comisiei Europene din data de 14 septembrie 2010, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură stabilește nivelul sprijinului financiar ca procent din valoarea cea mai mică de achiziție, fără TVA, a medicamentelor, produselor biologice, suplimentelor nutritive, biostimulatorilor și fundurilor de stupi pentru control sau fundurilor de stupi antivarooa pentru rase de albine omologate în România din apicultura convențională/ecologică, a mătcilor, a roiurilor la pachet, a roiurilor pe faguri, a familiilor de albine și a stupilor, precum și din valoarea cea mai mică, fără TVA, a setului de bază de analize fizico-chimice care să ateste calitatea mierii, conform facturii, pentru toți beneficiarii, până la limita sumei aprobate.
|
|