dulos_theo
apicultor
Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 71
|
|
GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTĂRÂRE
privind aprobarea Programului Naţional Apicol pentru perioada 2008 – 2010, precum şi a normelor de aplicare a acestuia
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, în conformitate cu prevederile Regulamentului Consiliului Uniunii Europene nr. 797/2004 privind acţiunile de îmbunătăţire a condiţiilor de producţie şi comercializare a produselor apicole, ale Regulamentului Comisiei Europene nr. 917/2004 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului Consiliului nr. 797/2004 privind acţiunile din domeniul apiculturii, ale Regulamentului Comisiei Europene nr. 939/2007 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 917/2004 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului Consiliului nr. 797/2004 privind acțiunile de îmbunătățire a condițiilor de producție și comercializare a produselor apicole şi ale Deciziei Comisiei Europene din 17.08.2007 privind aprobarea Programului de îmbunătăţire a producţiei şi a comercializării produselor apicole elaborat de România în temeiul Regulamentului Consiliului nr. 797/2004, având în vedere Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţării politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 492/2006,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1 Se aprobă Programul Naţional Apicol pentru perioada 2008 - 2010, prevăzut în anexa nr.1 care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Art. 2 Se aprobă normele de aplicare a Programului Naţional Apicol pentru perioada 2008 – 2010, prevăzute în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
Călin POPESCU-TĂRICEANU
Anexa nr.1
Programul Naţional Apicol pentru perioada 2008 – 2010
SCOPUL PROGRAMULUI:
România, conform art. 1 din Regulamentul Consiliului nr. 797/2004, trebuie să stabilească, pentru o perioadă de trei ani, un Program Naţional Apicol care să vizeze îmbunătăţirea condiţiilor de producere şi comercializare a produselor apicole, denumit în continuare Program.
Scopul de bază al Programului este sprijinirea activităţilor care favorizează obţinerea în toate stupinele a produselor de cea mai înaltă calitate, precum şi profilaxia şi combaterea varoozei.
Acţiunile care pot fi incluse în Program sunt următoarele: a) asistenţa tehnică pentru apicultori şi grupuri de apicultori; b) lupta contra varoozei; c) raţionalizarea transhumanţei; d) măsuri de asistenţă pentru laboratoarele de analiză a caracteristicilor fizico-chimice ale mierii; e) măsuri de asistenţă pentru repopularea şeptelului apicol comunitar; f) colaborarea cu organismele specializate în realizarea de programe de cercetare aplicată în domeniul apiculturii şi al produselor apicole.
Programul a fost elaborat împreună cu reprezentanţii organizaţiilor profesionale apicole, legal constituite, şi cuprinde reglementarea măsurilor de ajutor financiar pentru acţiunile privind lupta contra varoozei şi repopularea şeptelului apicol care vor fi finanţate din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA) şi din bugetul naţional conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 67/2006.
Celelalte acţiuni prevăzute în Regulamentul Consiliului nr. 797/2004 privind acţiunile de îmbunătăţire a condiţiilor de producţie şi comercializare a produselor apicole, sunt excluse din Program, deoarece acestea rămân a fi finanţate prin Programul naţional pentru dezvoltare rurală conform Regulamentului Consiliului nr. 1698/2005 din 20 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR).
Prin Decizia Comisiei din 17.08.2007 s-a aprobat Programul Naţional Apicol pentru perioada 2008 - 2010 în temeiul Regulamentului (CE) nr. 797/2004 al Consiliului, precum şi contribuţia financiară a Comisiei Europene la acesta.
Beneficiarii Programului sunt apicultorii, persoane fizice, persoane fizice autorizate sau juridice, organizaţi în asociaţii de crescători de albine, uniuni apicole, cooperative sau grupuri de producători, constituite conform legislaţiei în vigoare.
Comisia Europeană participă la finanţarea măsurilor din Program cu până la 50% din cheltuielile efectuate de România pentru fiecare acţiune accesată, excluzând TVA-ul.
Exerciţiile financiare ale Programului se stabilesc de la data de 16 octombrie a fiecărui an până la data de 15 octombrie a anului următor, iar acţiunile cuprinse în acesta se aplică anual de către beneficiari, de la data de 16 octombrie a anului în curs până la data de 31 august a anului următor. Plăţile aferente se fac în timpul exerciţiului financiar.
Acţiunile aprobate în Program care vor primi ajutor financiar sunt:
1. Lupta contra varoozei Metode clasice de combatere a varoozei
a) Condiţii de eligibilitate: - apicultorul să fie membru al unei forme asociative legal constituite, de profil; - familiile de albine să fie înregistrate la Direcţia sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, după caz, şi în registrul agricol; - să aibă pregătire în domeniul apiculturii, confirmată prin atestat sau certificat sau diplomă, conform legislaţiei în vigoare; - să deţină şi să completeze un document elaborat de forma asociativă şi aprobat de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, conform legislaţiei în vigoare, din care să rezulte că familiile de albine sunt supuse controalelor veterinare oficiale; - medicamentele achiziţionate să fie înscrise în lista medicamentelor de uz veterinar, omologate de Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar; - tratamentele să se desfăşoare în baza unui calendar întocmit anual, conform tehnologiei apicole şi urmărit de reprezentanţii formei asociative legal constituite.
b) Cheltuieli eligibile: - preţul fără TVA al produselor de combatere a varoozei necesare tratamentului pentru întreg efectivul de familii de albine deţinut de beneficiar.
Metode ecologice de combatere a varoozei
a) Condiţii de eligibilitate: - apicultorul să fie membru al unei forme asociative legal constituite, de profil; - să deţină calitatea de producător în agricultura ecologică - fişa de înregistrare aprobată de Direcţia pentru agricultură şi dezvoltare rurală judeţeană şi avizată de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi să aibă un contract cu un organism de inspecţie şi certificare acreditat de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale; - să fie înregistrat la Direcţia pentru agricultură şi dezvoltare rurală judeţeană privind producţia ecologică sau este în perioada de conversie; - familiile de albine să fie înregistrate la Direcţia sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, după caz, şi în registrul agricol; - să aibă pregătire în domeniul apiculturii, confirmată prin atestat sau certificat sau diplomă, conform legislaţiei în vigoare; - să deţină şi să completeze un document elaborat de forma asociativă şi aprobat de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, conform legislaţiei în vigoare; - medicamentele achiziţionate să fie înscrise în lista medicamentelor biologice de uz veterinar omologate de Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar; - tratamentele să se desfăşoare în baza unui calendar întocmit anual, conform tehnologiei apicole şi urmărit de reprezentanţii formei asociative legal constituite.
b) Cheltuieli eligibile: - preţul fără TVA al produselor biologice pentru combaterea varoozei necesare tratamentului pentru întreg efectivul de familii de albine deţinut de beneficiar.
2. Refacerea şeptelului apicol prin achiziţia de mătci, roi la pachet, roi pe faguri şi familii de albine
a) Condiţii de eligibilitate:
- apicultorul să fie membru al unei forme asociative legal constituite, de profil; - familiile de albine să fie înregistrate la Direcţia sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, după caz, şi în registrul agricol; - să deţină minimum 50 de familii de albine în cazul achiziţionării mătcilor; - să aibă pregătire în domeniul apiculturii, confirmată prin atestat sau certificat sau diplomă, conform legislaţiei în vigoare; - să deţină şi să completeze un document elaborat de forma asociativă şi aprobat de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, conform legislaţiei în vigoare; - apicultorul se angajază, în scris, să nu înstrăineze mătcile, familiile de albine, roiurile la pachet şi roiurile pe faguri achiziţionate, timp de 1 an de la data plăţii ajutorului financiar de către Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură; - achiziţionarea de roi la pachet, roi pe faguri şi familii de albine se face numai de la unităţile autorizate sanitar-veterinar, conform legislaţiei în vigoare. - mătcile provenite din ferme de multiplicare sunt achiziţionate de la unităţi acreditate de către Agenţia Naţională pentru Ameliorare şi Reproducţie în Zootehnie, conform criteriilor de acreditare a stupinei de multiplicare aprobate prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.
b) Cheltuieli eligibile:
- preţul fără TVA pentru achiziţia de mătci, roi la pachet, roi pe faguri şi familii de albine.
Anexa nr. 2
Normele de aplicare a Programului Naţional Apicol pentru perioada 2008 – 2010
Art. 1.(1) Beneficiarii Programului, aşa cum sunt definiţi în prezentul ordin, solicită anual ajutorul financiar prin intermediul formei asociative din care fac parte, legal constituită conform legislaţiei în vigoare şi depun la sediul acesteia următoarele documente justificative: a) cerere, pe baza căreia solicită ajutorul financiar cuvenit şi în care se menţionează acordul acestuia de derulare a ajutorului prin intermediul formei asociative; b) declaraţie pe proprie răspundere din care să reiasă că acesta nu a mai solicitat ajutor financiar prin intermediul altei forme asociative; c) copie de pe actul de identificare - B.I./C.I., în cazul persoanelor fizice; d) copie de pe certificatul unic de înregistrare, în cazul persoanelor juridice; e) copie de pe adeverinţa care să ateste proprietatea şi numărul familiilor de albine înscrise în Registrul agricol, eliberată de consiliul local; f) copie de pe atestat sau certificat sau diplomă care să confirme pregătirea apicultorului în domeniu apicol; g) copie de pe documentul de înregistrare/autorizare sanitară veterinară, eliberat de direcţia sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, pe raza căreia îşi desfăşoară permanent activitatea exploataţia/unitatea. (2) Beneficiarii Programului,crescători de familii de albine ecologice solicită anual ajutorul financiar prin intermediul formei asociative din care fac parte, legal constituită conform legislaţiei în vigoare şi depun la sediul acesteia documentele prevăzute la alin. (1) la care se adaugă următoarele: a) copie de pe fişa de înregistrare a producătorului în agricultura ecologică aprobată de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale; b) copie de pe contractul producătorului ecologic încheiat cu un organism de inspecţie şi certificare aprobat de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale; c) copie de pe certificatul de confirmare/conformitate elaborat de organismul de inspecţie şi certificare, pentru familiile în conversie sau certificate; d) copie de pe certificatul de atestare ecologică a familiilor de albine sau certificatul MASTER însoţit de anexă, pentru solicitanţii care fac parte dintr-o schemă de certificare „în grup”, după caz, eliberat de organismul de inspecţie şi certificare acreditat de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale cu care producătorul a încheiat contract.
Art. 2.(1) Forma asociativă legal constituită are obligaţia de a păstra la sediul acesteia următoarele: a. documentele prevăzute la art. 1, b. procesul verbal din care să reiasă că membrii formei asociative au primit de la aceasta medicamentele în vederea combaterii varoozei, mătcile, roiurile la pachet, roiurile pe faguri sau familiile de albine solicitate; c. calendarul tratamentelor întocmit şi urmărit de reprezentanţii formei asociative; d. registrul membrilor care au solicitat ajutor financiar. (2) Documentele prevăzute la alin. (1) se arhivează conform legislaţiei în vigoare şi sunt puse la dispoziţia reprezentanţilor compartimentului de inspecţie din cadrul centrelor judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, respectiv al municipiului Bucureşti, după caz, precum şi organelor de control abilitate.
Art. 3. Forma asociativă legal constituită, pe baza cererilor şi a documentelor depuse de membrii săi, depune la centrul judeţean al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie în Agricultură, respectiv al municipiului Bucureşti, pe raza căreia îşi are sediul înregistrat în actele de constituire, următoarele documente: a. cererea de solicitare a ajutorului financiar pentru fiecare acţiune în parte; b. centralizatorul membrilor asociaţiei care solicită ajutor financiar pentru fiecare acţiune în parte; c. copii de pe actele de constituire ale formei asociative legal constituite; d. documentul de identitate bancară al formei asociative legal constituite; e. copie de pe factura fiscală de achiziţie a produselor de combatere a varoozei; f. copie de pe factura fiscală de achiziţie a mătcilor, roiurilor la pachet, roiurilor pe faguri sau familiilor de albine; g. copie de pe documentele fiscale de efectuare a plăţii produselor de combatere a varoozei; h. copie de pe documentele fiscale de efectuare a plăţii mătcilor, roiurilor la pachet, roiurilor pe faguri sau familiilor de albine; i. copie de pe certificatul de origine care atestă provenienţa mătcilor din ferme de elită acreditate de către Agenţia Naţională pentru Ameliorare şi Reproducţie în Zootehnie şi autorizate sanitar-veterinar; j. copie de pe declaraţia de conformitate care atestă provenienţa mătcilor din ferme de multiplicare acreditate de către Agenţia Naţională pentru Ameliorare şi Reproducţie în Zootehnie şi autorizate sanitar-veterinar; k. devizul de cheltuieli cu medicamentele folosite pentru combaterea varoozei pe familia de albine, conform schemei de tratament. Art. 4. Pentru acţiunile relizate în anul 2008, prevăzute în Program, termenul limită de depunere a cererii şi a documentelor care o însoţesc este de 1.08.2008.
Art. 5.(1) După finalizarea procesului de înregistrare şi verificare a cererilor depuse de formele asociative legal constituite, centrele judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, respectiv al municipiului Bucureşti, după caz, întocmesc şi transmit Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură centralizatorul cu solicitările ajutorului financiar pentru fiecare acţiune în parte. (2) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură întocmeşte şi transmite Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, până la data de 1.09.2008, centralizatorul cu solicitările ajutorului financiar, în vederea stabilirii nivelului ajutorului financiar în cadrul fiecărei acţiuni prevăzute în Program, în limita sumei aprobate prin Decizia Comisiei Europene din data de 17.08.2007. (3) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale transmite la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură nivelul ajutorului financiar stabilit în cadrul fiecărei acţiuni prevăzute în Program.
Art. 6.(1) Centrele judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, respectiv al municipiului Bucureşti, după caz, după calcularea şi aprobarea sumelor aferente cererilor, întocmesc şi transmit Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură o situaţie centralizatoare a sumelor solicitate pentru plata ajutorului financiar. (2) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură întocmeşte şi transmite Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale o situaţie centralizatoare a sumelor solicitate pentru plata ajutorului financiar. Art. 7. În baza situaţiilor centralizatoare ale sumelor solicitate pentru plata ajutorului financiar, transmise de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale transmite Ministerului Economiei şi Finanţelor cererea de deschidere a creditelor bugetare, însoţită de situaţia centralizatoare a sumelor solicitate pentru plata ajutorului financiar. Art. 8. După aprobarea cererii pentru deschiderea creditelor bugetare de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, din bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale se alimentează contul Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, care, pe baza cererilor aprobate, virează sumele cuvenite în conturile solicitanţilor ajutorului financiar, conform legislaţiei în vigoare. Art. 9.(1) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, elaborează formularistica de solicitare, înregistrare, centralizare, procedurile de desfăşurare a activităţii şi procedura de control conform riscurilor evaluate, în vederea aplicării acţiunilor cuprinse în Program. (2) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, prin centrele judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, pune la dispoziţia solicitanţilor formularistica şi documentaţia necesară realizării acţiunilor cuprinse în Program. (3) Forma asociativă legal constituită, pe parcursul unui an, prezintă o singură dată, la prima solicitare, actele de identificare, în copie, precum şi originalele, pentru autentificare. (4) Forma asociativă legal constituită va anunţa orice modificare privind identificarea ei la centrul judeţean al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, respectiv al municipiului Bucureşti, în termen de 5 de zile lucrătoare de la respectiva modificare. Art. 10.(1) Pentru anul 2008, valoarea sprijinului financiar de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale este în limita sumei de 586.749 lei, conform prevederilor Deciziei Comisiei din 17.08.2007 prin care s-a aprobat Programul Naţional Apicol pentru perioada 2008 - 2010 în temeiul Regulamentului (CE) nr. 797/2004 al Consiliului, precum şi contribuţia financiară a Comisiei Europene la acesta. (2) În cazul în care suma solicitată de beneficiari prin intermediul formei asociative legal constituită şi aprobată de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură se încadrează în limita sumei aprobate prin Decizia Comisiei Europene din data de 17.08.2007, nivelul ajutorului financiar se stabileşte la valoarea de achiziţie, fără TVA, a medicamentelor în vederea combaterii varoozei, a mătcilor, a roiurilor la pachet, a roiurilor pe faguri şi a familiilor de albine, conform facturii. (3) În cazul în care suma solicitată de beneficiari prin intermediul formei asociative legal constituită şi aprobată de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură depăşeşte suma aprobată prin Decizia Comisiei Europene din data de 17.08.2007, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură stabileşte nivelul ajutorului financiar la valoarea cea mai mică de achiziţie, fără TVA, a medicamentelor în vederea combaterii varoozei, a mătcilor, a roiurilor la pachet, a roiurilor pe faguri şi a familiilor de albine, conform facturii, pentru toţi beneficiarii. (4) În cazul în care şi după aplicarea prevederilor de la alin.(4) se depăşeşte suma aprobată prin Decizia Comisiei Europene din data de 17.08.2007, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură stabileşte nivelul ajutorului financiar ca procent din valoarea cea mai mică de achiziţie, fără TVA, a medicamentelor în vederea combaterii varoozei, a mătcilor, a roiurilor la pachet, a roiurilor pe faguri şi a familiilor de albine, conform facturii, pentru toţi beneficiarii, până la limita sumei aprobate.
|
|